Je laatste bezoek was
Het is nu 11 apr 2021, 23:19
Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Goudplevier 2019 met poncho schermen
BerichtGeplaatst: 01 mei 2019, 18:16 
Rookie

Afbeeldingen: 9
Omdat de informatie op het forum heeft geholpen bij de aanschaf van deze Goudplevier, de volgende fotos die misschien weer iemand anders kunnen helpen... Wat mij betreft is de Goudplevier een hele goede 2 personen tent, waar men ondanks lengte 1,90 m toch genoeg in kan staan om daar het voordeel mee te doen. Het is dus geen lig- en kruip-tent. Ook mede campeerder van 2,00 m vond het een voordeel. Je kunt net even staan. Zitten op stoelen met 2 personen helemaal binnen plus tafel is ook prima mogelijk zonder tegen het doek te zitten. Voor 2 personen is het best wel een ruime tent.

Hieronder ziet men de tent ook uitgevoerd met leger ponchos (van NL leger). Deze zijn kosten en gewicht effectief, alsmede multi-functioneel. De luifel op deze Goudplevier van 2019 is de zonneluifel van de Papegaaiduiker. Deze past hier perfect op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel Persoonlijk album  

Berichttitel: Re: Goudplevier 2019 met poncho schermen
BerichtGeplaatst: 02 mei 2019, 10:04 
Very Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 181
Welkom :!:

Mooie oplossing, ook de gewone zonneluifel van de PD :biertje:

Tip: je mag wel iets meer spanning zetten op de scheerlijnen. Een GP kan/mag met heel weinig plooien staan :wink:

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 02 mei 2019, 10:14 
Tentspotter

Afbeeldingen: 0
welkom!
tip; luifelstok schuin naar het front zetten, staat nu wel erg rechtop.

BerichtGeplaatst: 02 mei 2019, 13:39 
Rookie

Ja die staat echt goed, mooi. Bij mij stond redelijk spanning op de lijnen, maar er zat aan de achterkant een kuil, de grond was dus wat bol in totaal. Ik trek de draad liefst naar de grond op de haring (sterker).

De haringen waren niet goed. Deze waren bijgekocht (winkel "Bever"). Zogenaamd staal maar ze waren te slap en klein. Ze verkopen hier in de stad niets beters (voor zover mij bekend). Heeft iemand nog een idee waar goede haringen te krijg zijn ? Aha, in Heerde natuurlijk :lol: Misschien moet ik De Waard maar even mailen ... ik moet sterke dingen hebben die lang meegaan.

Ik had trouwens ook elastiekjes aan de haringen gedaan (grijze rekkertjes van de Waard, had ik bijbesteld), maar dat doe ik denk ik ook niet weer. Het lijkt onnodig en ze rekken me te veel, waardoor er ook minder spanning op de tent staat, en ze lijken hun kracht snel te verliezen. Er was één rekkertje dat brak toen er een windstoot op de voorkant kwam (scheerlijn van de luifel). Misschien had ik de rekkertjes dubbel moeten spannen, zodat dus 4 rubber draadjes de haring met draad verbindt.

Ook nog iets anders wat me wel beviel: ik had de stokken aan elkaar geknoopt met touw. Als bevestiging aan de kant zonder ijzeren klemmetje had ik iets gefreubeld van wasknijper veertjes. Dat blijkt niet erg sterk waardoor je voorzichtig moet doen, dus heb ik net "echte" stok veren gekocht (zijn goedkope dingetjes, maar niet bij de bouwhandel te vinden hier). Het versneld het opzetten, en ik wil geen onderdelen kwijt raken. Het opzetten kostte ons met 2 personen een half uur.

Bij ons op de camping stond ook een Papegaaiduiker, met vario luifel. Mooie tent ook. Ze waren er heel snel mee om het in te laden in hun auto.

BerichtGeplaatst: 02 mei 2019, 15:11 

Een vlakke ondergrond helpt :wink:

Maar rubbers aan de scheerlijnen.... Niet meer doen hoor :lol:

Een tent netjes/goed opzetten is in de basis:
- grondzeil goed strak spannen
- luifelstokken schuin onder de luifel plaatsen
- scheerlijnen zo lang mogelijk houden en goed in het verlengde van de naden spannen

Persoonlijk span ik de voorste lijntjes (hoekpunt) van de tent kort naar beneden en wat naar binnen af. Pak die punt maar eens met de hand en trek die een paar kanten op. Je ziet dan wat spanning in verschillende richtingen doet.

Wat je met de stokken hebt gedaan, snap ik niet helemaal. Foto?
Wat kan helpen bij het in elkaar steken van de juiste stokdelen is een 'luxe stokkenzak' me vakken waar je per stok de delen in één vak steekt. Hebben ze (ongetwijfeld) in Heerde :D

BerichtGeplaatst: 05 mei 2019, 11:13 
Rookie

Stokken aan elkaar met touwtje. Touwtje zit met een lusje om het ijzeren klemmetje van het onderste stok deel, en dan door alle andere stokdelen tot het bovenste stokdeel met de punt. Het bovenste stok deel heeft geen ijzeren klemmetje, dus daar heb ik iets gemaakt van wasknijper ijzertjes. Dat leek me snel en goedkoop. In de praktijk is het wat zwak, alhoewel het heeft gefunctioneerd (een paar keer ging er een stok los, wat verder geen probleem was, maar niet optimaal).

Ik al wat buis klemmetjes heb gekocht via Internet, zie foto. Hoe ik het precies nog ga doen weet ik nog niet, de klemmetjes zijn niet helemaal wat ik zou willen, maar er komt wel iets uit denk ik :P

Afbeelding

Speciale zak met vakken lijkt me teveel extra spul. Dan heb je nog steeds rondvliegende essentiële onderdelen, en dan moet je alsnog sorteren en uitzoeken en dus dan is het voordeel weer weg. Het handige van touwtjes is dat je alles op een bult kan gooien of hoe het ook maar gaat het blijft altijd bij elkaar.

BerichtGeplaatst: 06 mei 2019, 13:23 
Lampbeugelaar

joshb schreef:
Het handige van touwtjes is dat je alles op een bult kan gooien of hoe het ook maar gaat het blijft altijd bij elkaar.

"Stoktouwtjes en -elastiek" is iets voor lichtgewicht aluminium boogstokjes zoals die bv. bij de Quartz worden geleverd, maar niet voor de tentstokken gemaakt van staal.

Dit oogt eens stuk georganiseerder, zoals het hoort en niet alles door elkaar op een bult........

Afbeelding

Afbeelding[/quote]

10436

BerichtGeplaatst: 12 jul 2019, 12:14 
Highly experienced Camper

Afbeeldingen: 14
Tally ho, de voorste scheerlijnen heb je allemaal naar voren afgespannen. Is dat je oplossing om de vleugels strak te krijgen?

BerichtGeplaatst: 12 jul 2019, 12:17 
Tentspotter

scheerlijnen recht op de naad afspannen.

BerichtGeplaatst: 12 jul 2019, 13:17 

Inderdaad (bijna) alle scheerlijnen in het verlengde van de naad spannen (en flink op spanning zetten). Behalve de voorste; die eindigen op de hoek onder de schaapskooiluifel en span ik bij de GP heel kort af om rimpels in het zijvlak van de luifel eruit te krijgen.

Je kunt zelf heel goed beoordelen wat spanning in verschillende richtingen doet door gewoon de scheerlijn kort beet te pakken en krachtig een bepaalde kant op te trekken. Zo krijg je gevoel wat spanning en richting doet met het doek. Gewoon lekker mee spelen :wink:

BerichtGeplaatst: 05 jan 2021, 04:09 
Rookie

Het bleek dat alleen een stevige hoeveelheid regen nodig was, om de tent goed strak te krijgen. Mijn indruk is dat de stof is veranderd door de regen. Het is wat stugger geworden, en mogelijk iets bleker. Ik denk ook dat door op spanning nat en droog te worden, de stof is uitgerekt en/of wellicht gekrompen, daar waar er respectievelijk wel of geen spanning op stond. Daardoor is de tent nu altijd goed op spanning te zetten, dus ook direct op een nieuwe plek. Overigens is dit een bekend fenomeen. Het is dus geen kwestie van slecht opzetten, of van een verkeerde constructie van de tent zelf.

Nog even een interessant punt over luifels. Kort geleden heb ik ook de enige aangeboden luifel gekocht, die “vario” genoemd wordt op de website van De Waard: https://www.dewaardtenten.nl/product/goudplevier/. De foto op De Waard tenten geeft echter de twee stok luifel van de Goudplevier weer, die aanritsbaar aan zijschermen is, en normaal “serre” luifel heet. De foto en de naam lijken niet met elkaar te kloppen op De Waard tenten. Ik dacht dus de serre luifel te krijgen, maar was blij verrast met de vario luifel in het pakket.

Link naar de foto op De Waard Tenten, van deze luifel. Het lijkt er op dat de website van De Waard tenten een nieuwe foto nodig heeft ? https://www.dewaardtenten.nl/wp-content ... erre.1.jpg

De vario luifel komt met een eigen mooie tent zak. Hierin zat een labeltje met foto waarop staat: Goudplevier, Varioluifel met stokken, kleur: beige. Het is dus duidelijk de luifel die bedoeld is voor deze tent, en niet de vario voor de Papegaaieduiker.

Afbeelding

De kleinere twee stokken van deze drie stok vario-luifel lijken even lang te zijn als de stokken van de zonne luifel, en die van de vaste luifel van de Goudplevier. Als men de zonne- en vario-luifel wil kunnen opzetten, kan men dus twee van die stokken thuis laten.

(Het is nu anderhalf jaar later sinds de laatste post in deze draad.)

Laatst bijgewerkt door joshb op 05 jan 2021, 09:32, in totaal 4 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 05 jan 2021, 09:22 
Tentspotter

voor de vario heb je wel 3 luifelstokken nodig.
Zie foto's in deze link.
ook is duidelijk het verschil te zien tussen serre en varioluifel
viewtopic.php?f=10&t=16700&p=298324&hilit=goudplevier+varioluifel#p298324

BerichtGeplaatst: 05 jan 2021, 10:13 
Rookie

kaatje schreef:
voor de vario heb je wel 3 luifelstokken nodig.
Zie foto's in deze link.
ook is duidelijk het verschil te zien tussen serre en varioluifel
viewtopic.php?f=10&t=16700&p=298324&hilit=goudplevier+varioluifel#p298324

Ja dat klopt. Het punt is dat als je een zonne-luifel hebt, dan heb je daar ook al twee stokken van. Die zijn dus even lang als de twee kleine stokken van de vario. Je kunt niet beide luifels tegelijk opzetten.

De kleine stokken van deze vario zijn 189,7 cm, gemeten tot het punt waar het tentdoek op ligt, dus exclusief de punt. De Goudplevier heeft 2 stokken van deze kortere lengte, aan de vaste luifel. De zonne-luifel heeft er dus ook twee.

Verder heeft deze Goudplevier twee langere stokken van 199,7 cm. Deze staan binnen bij de deur. De grotere paal van de vario luifel meet: 215 cm. Om dan maar helemaal compleet te gaan … de hoogte van de achterste paal, verticaal gemeten: ±150 cm (kan niet goed meten zonder de invloed van de tent op de hoek van de twee stok delen).

Wie zonne luifel, vario luifel en Goudplevier heeft (in deze variant tenminste), heeft dus 6 stokken van dezelfde lengte. Vier daarvan zijn dikker (25 mm ∅), 2 dunner (22 mm ∅). De vario palen zijn allemaal even dik, en dit is de dikkere variant. Ik weet niet meer of de dunnere van de zonne luifel waren.

Ik zag iets over de maten van de vario in het onderwerp waar u naar linkte, dat er mogelijk een verschil is met de vario van de Papegaaieduiker.

Bij de Goudplevier vario: afstand van de centrale paal van de vario, naar de kleine paal, centraal gemeten op de hoek, langs het doek., is 111 cm. Die rand van het doek heeft dus die maat. Als de vario luifel plat op de grond ligt, is de afstand van de ene hoek waar een kleine paal in gaat, naar de andere: ±213 cm. De hoek waar de grote paal in gaat, staat 29 cm verder naar buiten (in het platte vlak). Als er een verschil is, moet dat neem ik aan ergens te zien zijn in dit soort maten.

Van de grote vario paal einde van het doek, recht naar de tent langs het doek, tot het einde van de vario waar die aansluit op de vaste luifel (rits): 210 cm. Van de kleine vario stok, rand van de stof, tot de rand van diezelfde stof, bij de paal van de Goudplevier: 188 cm.

De zonneluifel meet 157 cm in de lengte, en 147 cm in de breedte (rits kant).

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]