Je laatste bezoek was
Het is nu 19 jun 2019, 22:19
Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Coleman Oven, Cobb of Dutch Oven
BerichtGeplaatst: 18 aug 2018, 03:58 
Highly experienced Camper

Afbeeldingen: 16
Ben sinds zeer kort eigenaar van een Coleman Oven, en bij het proberen op te zoeken van recepten kwam ik heel veel tegen van de Cobb BBQ/oven.

Veel gerechten zijn in alle drie klaar te maken zoals pizza's, brood enz

Maar voor wat gebruiken jullie wat. En wie heeft wat en waarom die keuze.

Hoe het op mij over komt is dat de DO veelal gebruikt word als stoofpan voor lekkere pruttelen gerechten.

De Cobb meer als BBQ/grill

Maar de Coleman oven vind ik heel weinig over.

Dus ben erg benieuwd, ben van plan als ik weer thuis ben om er toch wat mee te gaan aankloten om de mogelijkheden uit te proberen. Maar als ik van tevoren al weet dat het een verloren zaak is zou het ook zonde zijn :p

Profiel Persoonlijk album  

Berichttitel: Re: Coleman Oven, Cobb of Dutch Oven
BerichtGeplaatst: 18 aug 2018, 06:37 
Tentspotter

Afbeeldingen: 0
Verwacht van de oven geen wonderen.
Oven is prima voor afbakbroodjes en pizza's van tortilla maar daar houd het bij mij dan wel op.
Met een pizzasteen onderin verwarmd hij gelijkmatiger.
Met een Cobb kan je culinair veel meer los gaan, heerlijke kip, brood, appeltaart ,cake.
Een Do is inderdaad van de stoofpotten, of de frieten van Wout :D

BerichtGeplaatst: 18 aug 2018, 09:43 
Very Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 9
Ik heb ze alledrie. In de Coleman oven kun je ook andere dingen bakken dan afbakbroodjes hoor. Ik maak daar bijvoorbeeld ook graag crumble in. Soms heb je een trucje nodig om de temperatuur wat hoger te krijgen, zoals een (pizza)steen erin leggen.

In de Cobb kun je ook prima bakken, van hele kippen tot kaneelbroodjes, taart en tarte tatin. Maak er ook wel eens stoofpotten in. Alleen van die pizzaplaat ben ik niet blij geworden, verder zijn de accessoires top.

En ook in een Dutch oven kun je prima bakken. Neem eentje vanaf 6qt, rooster er onder in en je kunt er gewoon een springvorm in kwijt. Is wat meer onderhoud (want gietijzer) dan een Cobb maar ook weer veelzijdig te gebruiken.

Van de drie zou ik de Coleman oven het minst missen, maar die is wel het kleinste om mee te nemen dus die heb ik altijd bij me!

BerichtGeplaatst: 18 aug 2018, 10:47 

Afbeeldingen: 177
En vergeet niet dat je een DO op open vuur gebruikt (al dan niet kooltjes). Dat is vaak op terreinen/campings niet toegestaan.

In je opsomming mis ik trouwens de wonderpan. Op MP redelijk goed te vinden (let wel op dat ie compleet is met glaasje en warmteverdeler). Die gaat gaat bij ons standaard mee. Werkt super voor opbakbroodjes, stokbrood van de dag er voor en cake of kruidkoek :wink:

BerichtGeplaatst: 18 aug 2018, 11:15 

Frieten van Wout.... Klinkt alsof dat een hele grote aanrader is :p

Hoopte stiekem wel op een wonder oven eigenlijk. Maar eens uitproberen wat wel en niet lukt, beginnend bij broodjes enzo.

Waar loopt het trouwens het meeste op spaak bij de oven, dat hij z'n warmte niet kan vasthouden of dat hij niet genoeg warmte binnen krijgt?

De DO lijkt me een erg groot object om mee te nemen, als je een aanhanger hebt maakt het misschien minder uit, maar om enkel daarvoor een aanhanger of dakkoffer te kopen....

De Cobb lijkt me zeer interessant!

Wonderpan heb ik inderdaad ook voorbij zien komen maar leek me onhandig met opbergen, en de vorm leek me ook wat onhandig om er dingen in te bereiden

BerichtGeplaatst: 18 aug 2018, 11:53 
Tentspotter

Afbeeldingen: 0
oven verwarmd niet gelijkmatig.
in het begin wel gehad dat de ene helft rauw was en de andere helft van de broodjes verkoold :lol:
bbq tang is ook heel handig, om de broodjes te draaien (moet je 'm niet tijdens het voorverwarmen in de oven laten liggen. heb ik een handje van :oops: )

BerichtGeplaatst: 18 aug 2018, 12:45 

kaatje schreef:
in het begin wel gehad dat de ene helft rauw was en de andere helft van de broodjes verkoold :lol:
bbq tang is ook heel handig, om de broodjes te draaien (moet je 'm niet tijdens het voorverwarmen in de oven laten liggen. heb ik een handje van :oops: )

Mmm dacht inderdaad een al aan een badkamertegel onderin de oven te leggen (die gebruiken we thuis ook als pizza steen :lol:

En dat is niet handig idd om de tang in de oven te laten liggen haha, iets op verzinnen dat ie ergens kan hangen dan :p

BerichtGeplaatst: 18 aug 2018, 14:26 

Afbeeldingen: 9
Carel schreef:
Frieten van Wout.... Klinkt alsof dat een hele grote aanrader is

Hoopte stiekem wel op een wonder oven eigenlijk. Maar eens uitproberen wat wel en niet lukt, beginnend bij broodjes enzo.

Waar loopt het trouwens het meeste op spaak bij de oven, dat hij z'n warmte niet kan vasthouden of dat hij niet genoeg warmte binnen krijgt?

De DO lijkt me een erg groot object om mee te nemen, als je een aanhanger hebt maakt het misschien minder uit, maar om enkel daarvoor een aanhanger of dakkoffer te kopen....

De Cobb lijkt me zeer interessant!

Wonderpan heb ik inderdaad ook voorbij zien komen maar leek me onhandig met opbergen, en de vorm leek me ook wat onhandig om er dingen in te bereiden
Een Cobb en een 6qt Dutch Oven nemen ongeveer evenveel ruimte in. Klopt zeker wel dat je een Cobb op meer plekken kunt gebruiken. Ik kom bijna nooit (meer) op particuliere campings en zeker niet als je daar geen vuurtje mag, dus had daar niet aan gedacht :)

BerichtGeplaatst: 18 aug 2018, 15:08 

De Cadac pizza steen (van 25 cm?) plaatsen wij altijd op het rooster van de Coleman oven. Over de gehele pizzasteen maken we van vers deeg pizza's, de bodems zijn altijd perfect gegaard. Opstoken tot 200 graden, en de is binnen 10min gaar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 aug 2018, 15:14 
Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 10
kaatje schreef:
in het begin wel gehad dat de ene helft rauw was en de andere helft van de broodjes verkoold
Ik begin al aardig vuur vaste vingers te kweken na ruim 2 weken broodjes/pizza's uit de oven halen
Broodjes service op onze huidige camping is toch wel makkelijk.
Ik heb wel het idee dat de temperatuurmeter niet heel exact is.... bij 150°c bakken de pizza's al heel snel aan.
De bakbroodjes zijn dan vaak al binnen 5 minuten bruin.

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk

BerichtGeplaatst: 19 aug 2018, 08:12 

Afbeeldingen: 29
De oven is niet als een oven thuis inderdaad. Het is even puzzelen zoals al eerder opgemerkt. Een hittebestendige steen onder in de oven helpt al veel. Een goede warmtebron ook. Op de 424 stove vond ik het altijd maar aanmodderen. Op een 414 of 426 gaat het al beter. Met een beetje oefenen is de oven redelijk op één temperatuur te houden.

Ik gebruik hem ook om lasagne en andere eenvoudige ovenschotels te maken. Heb een klein bakblik dat er precies inpast. Wel één van goede kwaliteit (geen dun blik), dat scheelt met eventueel aanbranden.

BerichtGeplaatst: 19 aug 2018, 21:27 

https://youtu.be/5fyI1E6iNwE

Kwam dit ook tegen, beetje langdradig filmpje. Maar waarvoor ik het keek was het punt van dat ze extra isolatie eromheen hebben gemaakt waardoor die ook beter z'n warmte vast houd en gelijkmatiger warm wordt.

Misschien als het bevalt wel iets om ook te doen.

Goede warmtebron is nog wel even een dingetje. Heb nog een campingaz brander en tankje liggen wat ik niet gebruik, en wilde eerst kijken of dat werkt, al staat daar in de omschrijving bij bever 1050 watt, terwijl de campingaz bistro 2400watt is (nee daar zet ik m niet op:p)

En een andere hele kleine opvouwbare gaspit zou 2600watt zijn.... Dus moet dat nog even gaan uitzoeken wat het beste werkt

BerichtGeplaatst: 25 aug 2018, 18:38 
Very Highly experienced Camper

Afbeeldingen: 1
Wij hebben de oven ook!en naar tevredenheid moet i, zeggen. We hebben er een temperatuurklokje van de Hema in hangen. Is veel accurater d@n de thermometer in de deur.
We bakken er afbakbroodjes in, lasagne, ovenschotels, etc. Broodjes op tijd draaien en schalen ook. We vinden het ideaal.

BerichtGeplaatst: 28 maart 2019, 06:15 

Een paar dagen geleden begon het toch behoorlijk te kriebelen weer en de Coleman oven maar van stal gehaald om m op het gasfornuis maar eens te proberen. Ook heb ik meteen maar even een hoes ervoor gemaakt zodat de warmte meer in de oven blijft.
Ook vond ik de temperatuur meter aan de buitenkant waardeloos, opwarmend ging de meter tot de 150 graden terwijl het binnen al 200 was, en tijdens de 45min bakken zakte de meter aan de buitenkant tot 100 graden, terwijl die binnen nog mooi op temperatuur bleef.....

10535

Dit werkte eigenlijk best wel aardig, de oven was hierdoor iets sneller op temperatuur en je kon op de buitenkant van het doek nog steeds je hand op leggen zonder deze meteen te verbranden.

10536

Voor de tweede keer in m'n leven brood gebakken en dat werkte perfect eigenlijk en het smaakte ook nog eens lekker :d.

De boterkoek die ik daarna probeerde te maken werkte dan weer minder. Die was aan de onderkant beetje te gaar, en aan de bovenkant nog niet mooi bruin.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]