Je laatste bezoek was
Het is nu 12 dec 2019, 07:24
Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Albatros Binnentent
BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 19:34 
Camper

Sorry, te snel geplaatst. Ik heb in Wiki Tenten er al een gevonden die werkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 19:39 
Very Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 71
Let op dat de tenten handwerk zijn en er dus wat variaties in de maten kunnen zitten! Na meten is geen overbodige luxe

Profiel Persoonlijk album  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 20:34 
Camper

Ja, dat is nu ook mijn finale bevinding. Ik heb de maten van mijn Albatros opgemeten: de horizontale lengte tussen 2 baanhoekpunten op bovenkant muurtje. Dat is toch wat anders. Mogelijk naaitolerantie of misschien wel krimp doek na al die zomers in de zon en regen.
Ik ga voor eigen gemeten waarden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 maart 2019, 16:58 
Lampbeugelaar

Afbeeldingen: 155
Ik bezit o.a. een 4.20 mtr. Albatros incl. binnentent. Die binnentent is een fors pakket!
Als je de maten aanhoudt van de buitentent gaat alles veel te groot worden. Er zitten niet voor niets stellintjes aan ieder koppelstuk waardoor de binnentent erg flexibel te spannen is t.o.v. de buitentent.
"Bezint eer ge begint".......
Je mag best komen meten aan mijn binnentent als je dat mocht willen :idea:

10450

BerichtGeplaatst: 22 maart 2019, 08:40 
Camper

Emile, dank voor jouw reactie en aanbod.

De werkelijk opgemeten buitententmaten zijn gebruikt voor het geometrisch berekenen van de maten voor de binnentent. Ik heb hiervoor een 'spouw' aangenomen van 7,5 cm tussen binnen- en buiten tent en de nok van de binnentent 10 cm onder de top van de nokpaal. Verder inderdaad met clips en stelbandjes uiteindelijk de binnentent een beetje afspannen naar hoekpunten van bovenkant buitententmuurtje en op niveau gronddeken idem.
Vanmiddag is mooi weer verwacht en dan ga ik de Albatros opzetten om het nogmaals als de tent staat op te meten.

Dat het een groot pakket is blijkt inderdaad uit de zending van stoffen van ESVO. Met name de gronddeken is een lijvig en relatief zwaar onderdeel ervan.

Als het goed gaat met nogmaals opmeten vanmiddag ga ik morgenochtend met naaimachine aan de slag. Daarbij even uitzoeken of de Bernina (huishoudmachine) of de Sailrite Ultrafeed LSZ-1 Walking Foot het meest geschikt is. Voor wat betreft de dikte 50 van het naaigaren kan de Bernina dat makkelijk aan. Wat hoeveelheid stof onder de arm betreft en de lengte van de lappen is mogelijk de Sailrite makkelijker. Ik ga het zien.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 maart 2019, 08:43 
Very Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 71
Succes, benieuwd naar het resultaat.

BerichtGeplaatst: 22 maart 2019, 09:11 
Lampbeugelaar

Ik wens je ook veel succes :!:

Houd je er ook rekening mee dat je op twee plaatsen in de muur van de buitentent klittenband moet aanbrengen!!
Ik hoop niet dat het aanbrengen van de clips op de muur ipv in de naad van dak en muur, waar ze eingelijk thuis horen, gaat resulteren in een muur met plooien als je de binnentent hebt afgespannen. Jou montage methode gaat nl. leiden tot trekken aan de muur, ipv trekken aan de scheerlijn......... :?

Berichttitel: Re: Albatros Binnententa
BerichtGeplaatst: 22 maart 2019, 18:36 
Camper

wederom dank voor jullie reacties. Ben onder de indruk.

De clips bovenkant muurtje ga ik wel op hoek met tentzeil aanbrengen. Dus inderdaad voor trekspanning op scheerlijnen. Dank voor reminder. Daar geef ik dus nu zeker extra aandacht aan.

Ik begrijp de klittenband niet. Heb ik overigens wel mee besteld bij ESVO, maar meer voor geval dat. Komt nu dus blijkbaar goed uit. Maar waarvoor en op welke plekken?
Graag meer uitleg. Alvast dank voor de tip.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 maart 2019, 20:16 
Tentspotter

Afbeeldingen: 0
Hoe blijft de boel dan waterdicht als je op het tentdoek gaat naaien??

BerichtGeplaatst: 22 maart 2019, 21:12 
Camper

Ik ga niet op het tentdoek naaien. Wel tegen het muurtje en dan dicht genoeg tegen het tentdoek aan, zodat de spanning meer op de naad van het tentdoek (richting scheerlijn) komt en minder op het muurtje.

Profiel  

Berichttitel: Re: Albatros Binnententa
BerichtGeplaatst: 23 maart 2019, 10:11 
Lampbeugelaar

ShipShape schreef:
wederom dank voor jullie reacties. Ben onder de indruk.

De clips bovenkant muurtje ga ik wel op hoek met tentzeil aanbrengen. Dus inderdaad voor trekspanning op scheerlijnen. Dank voor reminder. Daar geef ik dus nu zeker extra aandacht aan.

Hiervoor vrees ik het ergste..... :roll:
Die clips gaan nu vastgezet worden op de muur en zullen dus ook aan die muur trekken. Een deel van die trekkracht zal wel wegvloeien via de scheerlijn maar zeer zeker niet alles....... :?:
Dat zal dus afwachten worden hoe het resultaat zal zijn.

Citaat:
Ik begrijp de klittenband niet.

Het front van de binnentent zit met een ringetje om de hoofdmast en links en rechts met een YKK rits aan het dak. Het deel van het front wat links en rechts aan de muur vast moet komen zitten zit daar vast m.b.v. klittenband. Dit om de luchtlaag tussen binnen- en buitentent af te sluiten, en om de voorkant van de binnentent strak te kunnen krijgen.

Ik zit ook vaak achter de naaimachine :!: :wink:

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2