Je laatste bezoek was
Het is nu 24 mei 2019, 20:51
Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Yes ! Met de tent weer eens een keer .. Noorwegen it is :-)
BerichtGeplaatst: 08 maart 2019, 13:30 
Very Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 1
Na onze (mijn oudste zoon en ik ) top vakantie MET tent in Canada, blijven we dit jaar in Europa. Manlief heeft zowaar vakantie met ons (is de laatste 3 jaar niet meer gelukt) .. dus..

We gaan dit jaar met de tent (heerlijk!) naar Noorwegen. Vanwege werk van mijn man starten we in Kristiansand (hij is daar aan het werk dus pikken we hem daar op). Eindigen denk ik bij Oslo en van dan naar Kiel (denken we nu)

Heb even het verslag van Jarl gelezen uit 2015 (helaas kon ik het kaartje wat elders vermeld staat niet meer openen) daar stonden wel wat leuke dingen in

Ons plan is vanaf Kristiansand linksom naar boven te rijden (richting Stavanger) , beetje standaard route met de geijkte punten. We willen liever niet boven Bergen komen.

Ik ga het forum nog even goed doorsnuffelen natuurlijk , maar tips zijn altijd welkom :-)

Ik zoek vooral kleine campings waar je met tent mag staan, ik zie heel veel camper campings :-(

Hoe druk is het in Noorwegen (we gaan eind juli tot half augustus), 3 volle weken) ? Moet je reserveren of kan je het 1/2 dagen van te voren bepalen ?

Ik zit ook beetje met de boot.. vooral terug.. moet je dat in NL al boeken ? Voor het zelfde geld nemen we toch andere route terug dan Oslo ..

Profiel Persoonlijk album  

Berichttitel: Re: Yes ! Met de tent weer eens een keer .. Noorwegen it is
BerichtGeplaatst: 08 maart 2019, 20:11 
Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 57
Noorwegen, leuk!

Onze ervaring is dat reserveren niet nodig is, maar wij kamperen stroomloos, weet niet hoe het met stroom is. In Noorwegen zijn veel trekkers, het is ons wel overkomen dat er bij het wakker worden ineens een tentje naast ons was "ontstaan" die na een bezoek aan het sanitairgebouw ineens weer verdwenen was.

Noren doen niet echt aan privacy, dus ze plempen hun tent rustig op 50 cm van die van jou en lopen ook gewoon over "jouw" terrein heen. Voordeel is dat ze dus ook niet moeilijk doen als je jouw tent tussen die van hen in propt.

Noorwegen is een trekkersland, de meeste mensen blijven maar 1 of 2 nachten staan en gaan dan weer door.

De ferry hadden wij zelf wel heel ruim van tevoren gereserveerd, al in januari. Later is meestal wel mogelijk maar dat kost dan meer geld. Meestal gaan de prijzen omhoog naar gelang er minder hutten meer beschikbaar zijn. Het kan helpen te kijken welke dagen minder populair zijn.

Veel plezier met de voorbereidingen!

BerichtGeplaatst: 08 maart 2019, 21:39 
Highly experienced Camper

Afbeeldingen: 35
We zijn verleden jaar in Noorwegen geweest (met de KE en een KS), vanaf Denemarken (Hirtshals) naar Kristiansand en van daar richting Bergen. Geen enkele camping van tevoren geboekt (ik weet gewoonweg niet hoe dat moet :-) ), en overal was plek, in het hoogseizoen.

Sanpetev heeft wel gelijk; hutje-mutje staan doen ze niet moeilijk over in Noorwegen.

Een paar dagen op de Neset camping gestaan in de buurt van Evje (pal aan het water), daarna verder richting Hardangervidda (Lofthus camping), en via de noordkant van de Hardangervidda met een paar tussenstops richting Oslo. De laatste dag opgebroken vanaf de Utvika camping net ten noorden van Oslo, nog een dagje stad erachteraan en 's avonds in het centrum van Oslo de nachtboot naar Frederikshavn opgereden. Die hadden we een paar dagen ervoor geboekt, want ook dat kan ik niet zo goed lang van tevoren :-), en bovendien was bij vertrek nog niet duidelijk hoe we terug zouden gaan naar NL, via Zweden of toch met de boot.

Inderdaad is dat late boeken wat duurder, maar je kunt de goedkopere dagen wel een beetje uitzoeken. En het geeft veel vrijheid, want je kunt zelf een beetje mikken welke dag je het beste uitkomt voor de overtocht en je hoeft je ook niet weken van tevoren af te vragen hoe je op tijd in die haven komt.

Reistijden in Noorwegen zijn beduidend langer dan in de rest van Europa, als je een gemiddelde snelheid van 50 km/uur haalt mag je in je handen knijpen. Niet dat dat bezwaarlijk is, want er is zoveel te zien dat je als vanzelf geen haast meer hebt.

Alvast goeie vakantie gewenst.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2019, 16:53 

marcelr schreef:
We zijn verleden jaar in Noorwegen geweest (met de KE en een KS), vanaf Denemarken (Hirtshals) naar Kristiansand en van daar richting Bergen. .

Ah.. thanks..

Ik ben inmiddels ook al weer wat verder qua idee├źn en bedacht dat het ook wel mooi was om vanaf Bergen weer naar Denemarken te varen. Dan heb je soort fjorden cruise :-) . Dus ik denk dat we het dus voornamelijk in die regio gaan zoeken.. Daar is meer dan zat te bekijken en doen voor drie weken.

Ik zoek nog wel iets " met dieren" dus ik ga even zoeken op walvissen/bever/zeehonden.. Iets met een boot ofzo. En de jongens willen wel raften en/of kano varen..

Ik heb inmiddels de heenreis geboekt voor de boot en terug doe ik pas als ik de route beetje in mijn hoofd heb. Ik boek alleen eerste stop en daarna zie ik het wel hoe het loopt.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2019, 16:56 

Sanpetev schreef:
Noorwegen, leuk!

wij gaan ook stroomloos, we hebben koelbox op gas en koken op gas. Dan heb je sowieso meer keuze qua kleine campings..

O en dat zo dicht bij je gaan staan vind ik dan weer wat minder..maar goed.. dan weet ik dat alvast..

Zet er wel tafel tussen ;-)

BerichtGeplaatst: 09 maart 2019, 16:57 

Qua afstanden rijden.. Ik weet dat het daar idd niet zo opschiet, maar dat hoeft ook niet. IN canada reden we ook met bejaarden snelheid. Je ziet zoveel, stopt om de haverklap etc. etc.. en daar mocht je sowieso niet hard rijden.

Alleen dat al was enorm ontspannen.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2019, 17:47 
Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 57
vanhaut schreef:
Sanpetev schreef:
Noorwegen, leuk!

O en dat zo dicht bij je gaan staan vind ik dan weer wat minder..maar goed.. dan weet ik dat alvast..

Zet er wel tafel tussen ;-)

Wij hebben zelfs een keer gehad dat ze tussen onze tafel en tent doorliepen terwijl wij zaten te eten :shock: Maar goed, het is niet zo dat er de hele dag lang mensen vlak om je tent heen wandelen, wel gebeurt het zo af en toe. Ook een dame met een busje tegengekomen die heel bewust iets (een tafel/stoel/fiets) voor en achter haar busje liet staan als ze even weg was, die had al een keer meegemaakt dat er zowel voor het busje als er achter tenten zo dicht op stonden dat ze niet meer weg kon komen. Wij konden zelf ook moeilijk van de laatste camping afkomen, de avond ervoor was er een tent op onze "uitrijroute" gaan staan. Ik kan er nu wel om lachen, gekke Noren :lol: Liever dit dan naast een lading luidruchtige feestgangers.

Wat dieren betreft, de papagaaiduikers op Runde zijn leuk! Verder heeft onze zoon een lemming gevangen, ook grappig, hoewel niet de bedoeling dat hij ze ging vangen. Hij wilde de lemming als huisdier meenemen, gelukkig was er een informatiecentrum vlakbij waar werd uitgelegd dat lemmingen geen huisdieren zijn.

BerichtGeplaatst: 11 maart 2019, 20:59 
Highly experienced Camper

Afbeeldingen: 13
Natuurlijk zou je er ook nog voor kunnen kiezen om te gaan wildkamperen, waarbij je ook op de mooiste plekjes kan komen te staan, maar dat moet je wel kunnen, ivm met douchen en toiletteren.

BerichtGeplaatst: 11 maart 2019, 23:31 

Afbeeldingen: 40
Sanpetev schreef:
Noren doen niet echt aan privacy, dus ze plempen hun tent rustig op 50 cm van die van jou en lopen ook gewoon over "jouw" terrein heen.

Ach Claire. ik weet nog dat jouw dochter onze tent binnenkwam terwijl wij nog in bed lagen. :mrgreen: :lol:

BerichtGeplaatst: 11 maart 2019, 23:59 

saskia.v.h schreef:
Sanpetev schreef:
Noren doen niet echt aan privacy, dus ze plempen hun tent rustig op 50 cm van die van jou en lopen ook gewoon over "jouw" terrein heen.

Ach Claire. ik weet nog dat jouw dochter onze tent binnenkwam terwijl wij nog in bed lagen. :mrgreen: :lol:

Ha ha. Ja. Dat weet ik nog. Vergiste zich in de tent :)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]