Je laatste bezoek was
Het is nu 19 jun 2021, 06:27
Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2009, 11:08 
Very Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 9
Owww Peter, die van jou is nog heel bescheiden hoor! Lijkt me een handig en functioneel ding.
Ik had er een die bijna de hele voorgevel van de VGZ in beslag nam.
(Zocht net een plaatje maar kon er geen meer vinden.)
Je kon er je gasstel in klemmen, daarnaast was nog een aanrecht van een meter breed met opbergrekken eronder. Was heel handig toen omdat ik mijn VGZ als seizoenstent gebruikte. Bij vaker opbreken vind ik al die spullen meenemen niet handig, dan duurt het zo lang voor je weg bent.

Indertijd hadden ze bij :dw: zelfs keukenmeubels met een spoelbak erin en dat ging me dan net iets te ver...

En vwb primitief kamperen: ik begin dat juist weer steeds leuker te vinden. Deze zomer ga ik zelfs hiken met hond en backpacktent. Heb dat jaren niet kunnen doen ivm rugklachten maar nu gaat het erg goed dus ik ga het gewoon proberen!

Profiel Persoonlijk album  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2009, 11:23 
Experienced Camper

Maris schreef:

Volgens mij is de NTKC niet tegen de vorm van de Albatros, maar wel tegen het formaat omdat zij van het sportief en primitief kamperen zijn. Er geldt nu de regel dat je tent max 1.70 m stahoogte mag hebben en maximaal (incl. luifels) 17 m2 groot mag zijn.

Je hebt helemaal gelijk :!: Ik vond het zelf ook al vreemd van dat lichtgewicht , even oud NTKC-er gebeld uit die tijd , en inderdaad, wildwestgeruchten, dat van die luifelstokken ook. Alles moest wel schuin zijn :!: volgens hem.
:oops: voor mijn goedgelovigheid en verdere verspreiding. De kip die een veertje wilde verwijderen..........

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2009, 12:02 
Lampbeugelaar

Afbeeldingen: 0
Maris schreef:
En vwb primitief kamperen: ik begin dat juist weer steeds leuker te vinden. Deze zomer ga ik zelfs hiken met hond en backpacktent.

:D :D :!: :!: :D :D

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2009, 18:46 
Experienced Camper

Maris schreef:

Volgens mij is de NTKC niet tegen de vorm van de Albatros, maar wel tegen het formaat omdat zij van het sportief en primitief kamperen zijn. Er geldt nu de regel dat je tent max 1.70 m stahoogte mag hebben en maximaal (incl. luifels) 17 m2 groot mag zijn. Met een Goudplevier zou dat nog net kunnen en een Kemphaan is gewoon toegestaan.

Hoe kom je aan deze maten :?: Op de site van de NTKC kom ik tegen dat je geen tenten boven 1.90 ziet, niet echt verboden dus. Een oppervl. maximum vind ik niet, maar lichtgewicht staat centraal :!:, dat dus wel, maar niet voorgeschreven :!: Over verkassen in 4 dagen vind ik geen voorschrift, maar wel een discussie. Je hoeft als nieuwkomer niet geballoteerd te worden, je mag met een grotere tent komen, je mag 4 dagen staan, maar dan hoor je dat je nooit langer dan 4 dagen op 1 plek mag staan :shock: . Maar misschien moet ik hier niet vragen waar ze mee bezig zijn bij de NTKC :?: Als ze wat duidelijker zouden zijn en hun normen iets soepeler stellen, hebben ze ons met onze bescheiden Kieviet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2009, 20:45 
Very Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 9
Reimer schreef:
Maris schreef:

Volgens mij is de NTKC niet tegen de vorm van de Albatros, maar wel tegen het formaat omdat zij van het sportief en primitief kamperen zijn. Er geldt nu de regel dat je tent max 1.70 m stahoogte mag hebben en maximaal (incl. luifels) 17 m2 groot mag zijn. Met een Goudplevier zou dat nog net kunnen en een Kemphaan is gewoon toegestaan.

Hoe kom je aan deze maten :?: Op de site van de NTKC kom ik tegen dat je geen tenten boven 1.90 ziet, niet echt verboden dus. Een oppervl. maximum vind ik niet, maar lichtgewicht staat centraal :!:, dat dus wel, maar niet voorgeschreven :!: Over verkassen in 4 dagen vind ik geen voorschrift, maar wel een discussie. Je hoeft als nieuwkomer niet geballoteerd te worden, je mag met een grotere tent komen, je mag 4 dagen staan, maar dan hoor je dat je nooit langer dan 4 dagen op 1 plek mag staan :shock: . Maar misschien moet ik hier niet vragen waar ze mee bezig zijn bij de NTKC :?: Als ze wat duidelijker zouden zijn en hun normen iets soepeler stellen, hebben ze ons met onze bescheiden Kieviet.

Ik ben lid van de NTKC en zag dit laatst in een uitgave van Buitenspoor (het clubblad) staan. 1.90 m klopt overigens wel, dat is een omissie mijnerzijds; een Goudplevier mag dus echt (ook een leuke sportieve 'senioren'tent, Reimer!).
Op soepeler zou ik niet rekenen bij de NTKC, lees 'Leven onder een linnen dak' en je begrijpt dat ze nu voor hun doen al erg soepel zijn, vroeger werd je daar idd geballoteerd.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2009, 23:52 
Experienced Camper

kaatje schreef:
Afgelopen zomer is bij ons ook een rode portaalstok van zijn plek gewaaid.
We waren een dagje weg,en bij thuiskomst zag ik al van ver ,dat er iets niet goed was.De stok lag op de grond en de andere stokken (van het dak) hadden een hartfilmpjes motief op de deur gemaakt!Gelukkig was het raam dicht,anders was de schade groter geweest.

Hadden jullie, zoals mogelijk velen, misschien ook niet in de gaten dat je de portaalstokken stevig moet verankeren met de 2 D-ringen per stok :?: En denken jullie, evenals ik, dat daarmee een probleem opgelost is :?: En zijn jullie, gezien de ervaring met de losgeraakte stokken, ook niet van mening dat :dw: betere instructie per tent moet geven :?: Afgezien van een vervelende ervaring vinden wij de Kieviet een geweldige tent, maar wel vatbaar voor enkele verbeteringen (vermeld in de discussie). Wat vinden jullie :?:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2009, 06:31 
Tentspotter

Afbeeldingen: 0
Wij hadden -zoals altijd- alles vast gezet.Dus ook de D-ringen.En zoals ik al eerder zei,wat de oorzaak is geweest ik weet het niet..
We hebben de tent helemaal opnieuw afgespannen en toch bleef het euvel bestaan.Dus toen maar een scheerlijn onderaan de paal gemaakt.
De wind stond toen wel op de kop van de tent maar meer dan een windkracht 5,6 was het echt niet.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2009, 10:09 
Experienced Camper

kaatje schreef:
Wij hadden -zoals altijd- alles vast gezet.Dus ook de D-ringen.En zoals ik al eerder zei,wat de oorzaak is geweest ik weet het niet..
We hebben de tent helemaal opnieuw afgespannen en toch bleef het euvel bestaan.Dus toen maar een scheerlijn onderaan de paal gemaakt.
De wind stond toen wel op de kop van de tent maar meer dan een windkracht 5,6 was het echt niet.

Ik was even vergeten dat het bij jullie om de Lepelaar ging :oops: Maar als jullie de D-ringen wel goed vastgezet hadden dan blijft het toch een raadsel :?: Nu ik dit hoor geloof ik dat ik die 3 D-ringen toch misschien niet voor niets aan het grondzeil heb laten zetten :? :)

Profiel  

Berichttitel: Re: stormvast???
BerichtGeplaatst: 08 mei 2021, 21:06 
Camper

Heel oud topic.... maar na afgelopen week ook weer relevant. Er hebben vast meer mensen gekampeerd.

Wij stonden op Kogerstrand (Texel). Tent niet op het ZuidWest gezet (had ik natuurlijk moeten doen, maar de plek was er niet echt naar...). Lepelaar met Vario, windkracht 8 op de kop, bijna 24 uur, alhoewel die gelukkig wel wat draaide halverwege.

Scheerlijnen op de portaal stokken. Scheerlijnen op de schaapskooiluifel stokken.
Storm lijnen laag in de hoeken vast.
Zij schermen met ieder 10 houten haringen en elastieken (dus ook de grond pennen aan de binnenkant van hout!
Middelste stok van de vario eraf en punt helemaal omlaag. Punt met 4 scheerlijnen vast, 2 naar voren en 2 naar achteren.
Zij stokken van de vario ingekort met 1 deel.
Vario aan de zijschermen vast, en de eerste D-ring (vanaf de zijkant gezien) van de Vario ook aan de grond gehouden. Op die plek de D-ringen met elastiek naar 2 houten haringen en geborgd met touw voor wanneer de elastieken braken. Zo was de vario én laag én smaller dan de tent. Helaas stond de rechter luifel stok schever dan de linker luifel stok.

Nachtje gewaakt, kinderen wakker (4 en tweeling van 2), maar niet bang. Zo krijgen ze wel het kamperen met de paplepel ingegoten!!

Zie de foto. Niet de meest fraaie en praktische positie, wel stormvast. Volgende keer bij zo’n langdurige storm toch de vario eraf, bespaard een hoop onrust. Maar voor een kortdurige storm te doen. Weer een ervaring rijker (en gelukkig alleen een kapot elastiekje armer)!

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 mei 2021, 20:43 
Very Highly experienced Camper

Afbeeldingen: 52
dat is wel een goede en duidelijke foto vind ik, eindelijk eens gezien hoe je een vario moet af/op tuigen in een storm.

Gelukkig wel iets van beschutting van bossages?

BerichtGeplaatst: 11 mei 2021, 22:02 
Camper

De eerste 12 uur geen beschutting. Wind kwam vanuit de voorkant, we keken uit op een speelveldje. In de loop van de dag draaide de wind iets en dat had wel direct positief effect, inderdaad vanwege de bossages.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 mei 2021, 20:51 
Highly experienced Camper

Ja netjes gedaan zeg! Bedankt dat je dit even visueel hebt gemaakt inderdaad en gelukkig is alles goed gegaan.

Ik stond in 2013 in het lake district in Engeland met m'n Papegaaiduiker en heb daar toen een hele dag windkracht 8 op de kop gehad. Ik was vroeg in de ochtend voor een dagje weg en toen ik einde van de middag terug kwam waren de portaalstokken een cm op 20 naar achter geschoven in de tent. Stond dus inmiddels wat slapjes maar geen schade. Ik had zelfs de zonneluifel er nog op staan (achteraf geen slimme zet) en die gaf geen krimp gek genoeg.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6